Enkla tips för att välja rätt annonsprogram när du köper på nätet
Om du vill driva trafik till din webbsida kan du annonsera på nätet. Hur du gör kan dock skilja sig ganska mycket. Du bör planera ditt köp av annonsering innan du sätter igång så att du inte bara få så många besökare som möjligt, utan att du når rätt målgrupp som i slutändan köper din vara eller vad du nu har för mål för dina besökare. Den här köpguiden beskriver grunderna i vad du kan välja för alternativ.
Vilken är din målgrupp?
Vilka riktar sig din webbsida till? Är det tydligt definierat? Den behöver inte nödvändigtvis ha en väldigt smal målgrupp. Driver man en shoppinggalleria med en massa olika produkter är det lite svårare.
Säljer man sportiga handväskor kan ens målgrupp vara kvinnor mellan 18 till 35 år. I det senare fallet kanske det är så att man får många besökare i åldersgruppen mellan 15-20 år men att det är kvinnor mellan 25 och 35 år som står för merparten av köpen. I så fall ska man i första hand rikta in sig mot den äldre målgruppen och i andra hand den yngre målgruppen.
Man kan också ha en intressebaserad målgrupp. Om din webbsida säljer snygga väggkrokar så är din målgrupp alla inredningsintresserade personer men också personer som ska köpa presenter till inredningstokiga personer. Intressebaserade målgrupper är betydligt lättare att nå på nätet än åldersbaserade. Detta eftersom det är lättare att definiera en besökare i termer av intressen snarare än ålder.
Vad gör din målgrupp på nätet?
När du ringat in din målgrupp, tex inredningsintresserade personer så kan du gå vidare med olika typer av annonsering. Förenklat kan man säga att det finns tre annonseringsalternativ att tillgå:
- Banner-annonsering och direktkontakt med webbsidan
- Annonsering med banners etc. via så kallade affiliateprogram
- Annonsera via sökmotorer och deras nätverk
Banner-annonsering med direktkontakt
Denna annonseringstyp är den som de flesta tänker sig när man tänker på annonsering på nätet. Det vill säga att, i vårt fall, en handväskebutik kontaktar en webbsida som tipsar om modeprylar för kvinnor 25-35 år, alternativt kontaktar en känd sida med många besökare och ber att få annonsera där. Fördelen med denna typ av annonsering är att det är lätt och man kan snabbt komma igång. Det kan också vara lätt att hitta ett samarbete med en specifik sida man känner att man vill annonsera på. Nackdelen är att det i längden kan bli omständigt.
Annonsering via affiliateprogram
Ett affiliateprogram är en webbtjänst som står emellan den som vill annonsera och den som har webbsidor med rätt typ av besökare. Exempel på affiliateprogram är Tradedoubler, Adtraction och Affiliator. Via dessa program betalar man oftast en fast summa per månad samt en provision per såld vara. Om du tex säljer en handväska för 500 kr så tar affiliateprogrammet tex 50 kr för förmedlingen av detta köp.
Affiliateprogrammen har på andra sidan kontakt med hundratals eller tusentals olika webbsidor som publicerar och marknadsför dina annonser för att få ta del av provisionen per såld vara. För en såld handväska kanske en webbsida får 30 kr och affiliateprogrammet 20 kr, sammanlagt alltså 50 kr. På detta sätt kan du få många webbsidor som aktivt hittar på metoder för att sälja så mycket av dina varor som möjligt.
Annonsera via sökmotorer
Det allra vanligaste sättet att annonsera via sökmotorer är via den vanligaste sökmotorn, Google. Deras annonseringsprogram heter Adwords och via detta program kan du annonsera i (eller snarare bredvid) sökmotorresultaten för vissa specifika sökord. På detta sätt kan du nå en väldigt specifik målgrupp, tex personer som söker på 'handväskor' eller kanske bara 'sportiga handväskor'.
Google har också ett enormt nätverk av webbsidor de samarbetar med som marknadsför samma annonser på sina webbsidor. Oftast handlar det om textannonser men det finns också möjlighet att annonsera med banners.
När man annonserar via Adwords så betalar man per klick (och inte per såld vara), vilket ställer krav på dig att inse hur mycket dina besökare spenderar för i snitt.
Vad ska du betala?
Annonsering via banners förmedlar inte bara besökare utan stärker ditt varumärke. Detta är något du ska ta i beaktande när du tänker på om du ska annonsera via banners eller andra metoder.
Det du bör göra är dock att undersöka hur mycket dina besökare spenderar i snitt. Om du har 100 besökare per dag, varav 5 personer köper dina varor för i genomsnitt 200 kr per köp så tjänar du alltså 200*5 = 1 000 kr per dag, dvs 10 kr per besökare i snitt. Efter avdrag för utlagda kostnader etc kanske du får detta till att varje besökare ger 6 kr i vinst i medeltal. Då kan du i princip spendera upp till 5 kr per förmedlad besökare via affiliateprogram och andra annonsörer.
4 saker att tänka på
- Ta in offerter från olika affiliateprogram och jämför.
- Vilka typer av sajter finns representerade hos affiliateprogrammet. Att det finns många sajter med många besökare behöver inte nödvändigtvis vara relevant om du har en nischad butik.
- Banners är bra för att sprida ditt varumärke men textlänkar i relevanta artiklar ger ofta mer trafik.
- Matcha budgeten mot rätt annonsprogram. Vissa har uppstartsavgifter och högre fasta kostnader och andra har lite högre rörliga kostnader.